maandag 8 juni 2015

Taalontwikkeling


De eerste 3 jaren zijn heel belangrijk om een kind een taal aan te leren. De taalontwikkeling hangt af van kind tot kind. Sommige leren het heel snel en sommige iets trager. Je kan dit proces onderverdelen in 4 stappen:

  1)     Voortalige fase: in deze fase brabbelt het kind enkel en maakt het comfortgeluidjes.  
  2)     Vroegtalige fase: van eenwoordzinnen naar tweewoordzinnen.
  3)     Differentiatiefase: het vormen van langere zinnen, de uitspraak verfijnen,…
  4)     De voltooiingsfase: het ‘vloeiend’ kunnen spreken van de taal.

Na de voltooiingsfase als je 5-6 jaar bent worden er nog een aantal zaken verworven zoals:

- fonologie: de verbinding van 3 medeklinkers (“sj” , “chr” , “sch”)

- woordenschat: Een kind blijft zijn woordenschat uitbreiden onder invloed van uitbreiding van zijn leefwereld en van de verstandelijke ontwikkeling. Ze leren nieuwe woordsoorten zoals bijwoorden, voorzetsels, voegwoorden van oorzaak en gevolg, wederkerend voornaamwoord “zich” en vragende voornaamwoorden ( waarmee, waardoor, waaraan,…).

- zinsbouw: samengestelde zinnen worden ingeleid door woorden als omdat, als, indien,… .

- morfologie: ze leren de onregelmatige werkwoorden, verkleinwoorden, meervouden,… .
Vb: hebben -> heeft -> hebben,  schip -> scheepje, schip -> schepen,… .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten